Labels

Friday, August 30, 2013

Program Syabab Mumtaz 2013


           Pada 25 Ogos 2013, Persatuan Siswazah Kota Belud telah mengadakan program Syabab Mumtaz buat kesekian kalinya. Ia merupakan penjenamaan semula daripada program Kem  Remaja Cemerlangayang merupakan program tahunan bagi Persatuan Siswazah Sabah (PSS). Program sehari ini mensasarkan adik-adik yang akan mengambil peperiksaan PMR, SPM dan STPM pada tahun ini. Penyertaan dibuka kepada semua sekolah menengah sekitar Kota Belud dan seramai 86 orang pelajar telah terlibat dalam program Syabab Mumtaz pada tahun ini.




                   Bertemakan “Selangkah ke Mercu Kecemerlangan, kami mengharapkan peserta-peserta mendapat sedikit sebanyak teknik belajar dan tips-tips menghadapi peperiksaan melalui program ini. Pengisian telah disampaikan oleh Ustaz Nazmi Abd Ghani yang juga merupakan seorang guru. Beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam memberikan motivasi kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan. Slot pertama yang disampaikan oleh penceramah bertajuk ‘7 Habits of Highly Effective Student’. Slot ini membincangkan ciri-ciri seorang murid yang efektif. Slot yang kedua pula bertajuk ‘Berjaya dengan menjadi kekasih Allah’. Sebagai seorang pelajar muslim, kejayaan yang kita kejar dalam lapangan akademik haruslah diiringi dengan redha Allah S.W.T. Pelajar Muslim yang Berjaya haruslah taat akan perintah Allah dan menjauhi larangan Allah, dengan akhlak yang baik, InsyaAllah kejayaan dunia dan akhirat akan dapat dikecapi.








            Slot terakhir dalam program ini disampaikan sendiri oleh Sdr. Ahmad Fauzi bin Saifuddin yang merupakan penasihan PSS Kota Belud. Beliau menyampaikan slot ‘Universiti Pengalaman hidup’ di mana dalam slot ini, Sdr. Ahmad Fauzi berkongsi tentang pengalaman hidup beliau sebagai seorang pelajar di peringkat rendah hinggalah ke peringkat universiti. Banyak cabaran yang perlu dihadapi sepanjang bergelar pelajar, oleh itu setiap individu perlulah menyiapkan diri dengan persediaan mental dan fizikal apabila berhadapan dengan cabaran ini. Sebagai seorang pelajar Muslim juga, bekalan ilmu agama sangat perlu dititik beratkan sebagai perisai kita daripada sebarang pengaruh yang negatif di sekolah mahupun di kampus.









            Akhir kalam, Persatuan Siswazah Sabah (PSS) cawangan Penaja Kota Belud mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua peserta yang sudi hadir dalam program Syabab Mumtaz pada tahun ini. Terima kasih juga diucapkan kepada semua individu yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan Program Syabab Mumtaz 2013. Semoga amal ini mendapat ganjaran ibadah disisi Allah S.W.T.





0 comments:

Post a Comment