Labels

Tuesday, May 26, 2009

Dilusi kesombongan, keruntuhan, dan kebangkitan

Rentetan sikap yang rakus. Manusia sering dibelenggu dengan tindakan mahu pun determination yang salah. Malah, manusia juga suka meninggi diri dan mengambil sifat sombong sebagai imej kendiri mereka. Habitual ini bukan suatu perkara janggal bagi semua orang. Tabiat tersebut sudah membiak di kalangan masyarakat sekian lama. Seiring dengan zaman yang meningkat, juga dunia kesombongan atau kerakusan tidak kurang hebatnya untuk mempengaruhi siapa saja yang lekang dalam keimanan.



Menyusuri dinamiknya dua sikap berkenaan itu juga menyaksikan sebuah kerajaan yang berhadapan dengan kehancuran. Walhal suatu ketika ia mendapat gelaran teragung dengan dipandang penuh kehormatan. Pandangan mereka disanjung, dan setiap kata putus yang dilontarkan oleh mereka akan diterima berdasarkan perspektif itulah yang terbaik.



Perkara inilah yang dihadapi Amerika Syarikat sekarang. Kita dapat menyaksikan bagai mana bangunan World Trade Centre, iaitu sebuah bangunan yang terhasil melalui puluhan ribu pelaburan, akhirnya runtuh dimamah serangan di luar kawalan radar pentadbiran. Bagai manakah sebuah negara yang dikatakan serba canggih dengan teknologi maklumat boleh mengalami kegagalan dan kelompangan mengesan menerusi kemahiran yang mereka miiki?




"we want to create an nation which is the greatest nation compared than other nations in this world". Salah satu sumpah ikrar Abraham Lincorn sewaktu menjadi pemimpin US dahulu.



Disaat detik itu merupakan titik bermulanya Amerika Syarikat kian guncah. Sedikit demi sedikit era ketamadunan mereka menurun, kemudian dunia dikejutkan sebuah krisis ekonomi, iaitu Credit Collapse (keruntuhan sistem kewangan). Seperkara yang boleh diperhatikan daripada situasi ini. Sikap sombong dan kerakusan Amerika Syarikat menjadi penyebab yang menjatuhkan ketamadunan sebelum ini sangat mereka banggakan.



Mereka mengagungkan sistem kapitalis. Jesteru, mereka memuji sistem berkenaan yang kononnya berkesan melalui kawalan secara autoriti oleh mekanisme pasaran. Secara tidak langsung, mereka membenarkan sistem riba berleluasa dalam market (pasaran), sama ada money (aliran wang) mahu pun goods (barangan).



AIG merupakan sebuah syarikat insurans yang banyak mengalami kerugian ekoran daripada krisis kewangan yang melanda dunia sekarang.



Sifat rakus menjadikan mereka semakin tamak. Lantas lupa bahawa sistem berkenaan tidak lagi mampu bertahan dalam jangka tempoh masa yang cukup lama. Lebih-lebih lagi dalam menampung cita rasa yang secara holistiknya begitu sangat sukar ditunaikan. Segalanya penuh kontradiksi mahu pun sukar untuk difahami oleh kita. Namun, manusia memiliki seribu satu ramuan yang membolehkan mereka faham dan belajar menerusi pancaindera yang dikurniakan oleh Allah swt. Demikian mereka akan menilai, dan menyuburkan apa yang diperolehi itu sebagai useful collections.



Sewaktu Saidina Umar al-Khattab belum menerima dakwah islamiyah yang disebarkan oleh baginda Rasulullah SAW. Beliau begitu sombong dan angkuh untuk menerima islam. Daripada sudut pandangan beliau sendiri merasakan bahawa islam yang disebarkan Muhammad SAW itu bukanlah suatu yang benar. Malah, umar sanggup bersumpah untuk membunuh baginda Rasulullah sekiranya mendapat peluang. Demikian daripada kisah yang menunjukkan kesombongan itu mampu mengenepikan suatu kebenaran yang sebenarnya nyata dan jelas.



Ketika Malaysia menghadapi krisis ekonomi pada tahun 1998. Situasi yang dihadapi semasa ia berlaku cukup getir dan perlukan suntikan significant bagi memulihkan semula keadaan sektor ekonomi yang diumpamakan seperti berada di hujung tanduk. Kita diberikan pilihan oleh IMF sama ada membuat pinjaman atau tidak. Perkara itu cukup berbahaya kerana kadar bunga ketika itu adalah cukup tinggi. Hal ini cukup membebankan dan perlukan tempoh masa panjang bagi melunaskannya. IMF juga dilihat cukup mengaut keuntungan daripada situasi berkenaan. Apatah lagi, peringkat pimpinan organisasi berkenaan banyak dikuasai kronomisme daripada Amerika Syarikat dan Yahudi.



Krisis kewangan yang sangat meruncingkan. Bebanan ini sama seperti yang dialami ketika krisis ekonomi pada tahun 1998.




Adalah menjadikan peranan kita semua untuk menerima yang benar. Sebagai mana yang diperjuangkan pemimpin terdahulu. Tidak kira Mat Salleh mahu pun Syeikh Muhammad Abduh, iaitu pejuang nasionalisme Sabah dan pemimpin pan islamisme timur tengah, mereka faham, menuntut dan berdiri atas landasan yang benar. Inilah warisan yang diperturunkan bermula daripada satu generasi ke generasi yang lain.




Hassan al-Banna. Beliau merupakan seorang tokoh yang berjuang dan meniupkan semangat para mujadid tanah mesir.




Sebelum baginda rasulullah dilahirkan di Kota Makkah. Kota berkenaan terlebih dahulu telah diserang oleh tentera Abrahah bagi tujuan untuk meluaskan territory mereka. Kota Makkah merupakan sebuah kota yang strategik dan tidak hairan jika kota berkenaan sangat kaya disebabkan menjadi tempat singgahsana para pedagang asing. Tambahan lagi, serangan Abrahah ke atas Kota Makkah disokong atas pendapat jika hendak menguasai seluruh tanah arab, maka Kota Makkah harus terlebih dahulu ditakluki. Hal ini kerana reputasi Kota Makkah cukup terkenal dan dihormati pada waktu itu.



Abrahah yang sombong dengan kebenaran menyanggupi untuk menyerang Kota Makkah, walau pun dia tahu Kota Makkah dilindungi Tuhan yang Maha Berkuasa. Maka, janji Allah swt akan melindungi Kota Makkah terbukti dengan kehadiran burung Abbabil. Allah swt memerintahkan burung abbabil memusnahkan tentera Abrahah dan mereka (Abrahah) berjaya dikalahkan.



Peristiwa inilah yang harus kita semua ambil iktibar. Umat islam harus sedar akan kebenaran yang dibawa dan disebarkan Baginda Rasulullah SAW. Adalah menjadi kewajiban kepada mereka yang mengakui islam sebagai agama mereka untuk patuh dengan syariat yang ditetapkan. Islam bukanlah the way of changes tetapi islam merupakan sebuah agama yang cukup tuntas dan syumul. Tidak hairanlah islam adalah the way of life.




Sejauh manakah lagi ummah mampu dikembangkan atau dibangunkan? Melentur buluh biar daripada rebunnya.. Pepatah melayu ini cukup memberikan seribu satu methodologi dalam merealisasikan ummah bangkit daripada lamunan.



Berapa ramai masyarakat muslim yang sedar? Sedar terhadap situasi umat islam sekarang dilabelkan sebagai golongan tidak bertamadun (barbarian). Barbarian merupakan sebuah bangsa yang cukup terkenal dengan sifat yang ganas, tidak berakhlak, kasar, dan mereka mementingkan kekuatan fizikal bagi menentukan siapa yang lebih kuat. Mereka (barbarian) juga dikatakan lebih terpuruk dengan gaya hidup yang jahil dalam peraturan humanity. Inilah yang membelenggu masyarakat islam hingga kemunduran itu menjadi darah daging dalam dunia mereka. Jika ditelitikan kedudukan ummah terkategori didalam dunia ke-3.



Demikian umat islam akhirnya dikotak-katikkan hingga terpesong dan dipengaruhi oleh imperialism barat dan yahudi daripada pelbagai aspek. Hal ini disebabkan integrasi ummah yang tidak kuat daripada membendung akidah mereka ditakluki. Apatah lagi dalam zaman sekarang, di mana globalisasi mahu pun high tech teknologi berleluasa menjadi medium pada penyebaran imperialism tersebut.

0 comments:

Post a Comment