Labels

Thursday, May 3, 2012

Program Qiamullail Kali ke-3 KRU KB


        Pada 28-29 april lepas,KRUKB telah mengadakan Qiamullail kali ke-3 dengan jayanya.Lokasi Qiam kali masih sama seperti qiam-qiam lepas yang bertempatkan di Masjid Pekan Kota Belud. Penyertaan kali ini sebanyak 57 orang peserta daripada pelajar-pelajar sekolah menengah di sekitar kota belud menghadirkan diri untuk turut serta dalam program bulanan qiamullail.Seramai 25 orang ajk yang terdiri daripada ahli-ahli KRU terlibat dalam menjayakan program ini.
Pendaftaran peserta
Ahlan Wasahlah Adik-adik... :)

      Qiamullail kali ini bertemakan ‘‘HAYYA ALASOLAH’’yang bermaksud menyeru kita untuk mendirikan sembahyang.Tujuan KRUKB meletakkan tema HAYYA ALASOLAH ini kerana untuk mendedahkan kepada para peserta bahawasanya solat itu tersangat penting dalam hidup kita.  Sepertimana yang kita tahu solat ini merupakan rukun islam yang kedua .Selain itu,solat juga merupakan tiang agama. KRUKB juga ingin mendedahkan kepada para peserta tentang kelebihan solat. 

       Qiamullail kali ini lebih kepada praktikal daripada qiam yang sebelumnya.Pada Slot LDK & USRAH ,ajk pengisian telah merancang untuk memperlihatkan kepada para peserta betapa pentingnya solat itu sebagai tiang agama. Setelah selesai menunaikan solat maghrib,para peserta dikumpulkan mengikut kumpulan yang diberi semasa USRAH & LDK.Para Naqib/Naqibah memainkan peranan setiap kumpulan masing-masing.Tajuk yang diberi pada masa itu ialah MUHASABAH SOLAT.Para Naqib/Naqibah menanyakan soalan kepada para peserta bagaimana solat mereka,keluarga mereka solat kah,apa perasaan meningalkan solat,apa perasaan menunaikan solat & apa yang mereka faham tentang solat????


Para peserta muslimin sedang khusyuk mendengar Usrah & Ldk yang disampaikan oleh Naqib mereka.

Adik-adik muslimat..wajah-wajah baru yang hadir dalam Qiam kali ini

 Muhasabah solat yang dipimpin oleh Ukhti Nisa 

        Program ini diteruskan lagi dengan ceramah yang bertajuk”HAYYA ALASOLAH”.Ceramah ini disampaikan oleh Ustaz Saiffuddin.Ceramah ini memberikan pengisian yang menarik untuk para peserta,yang mana pengisiannya tentang kewajipan solat,hukum meninggalkan solat,ibadat yang pertama dihitung di akhirat dan banyak lagi.Alhamdullilah penceramah dapat menyampaikan pengisian yang begitu menarik untuk para peserta.Setelah selesai ceremah disampaikan,para peserta disediakan dengan slot”BOTOL BERACUN”.Slot ini begitu mendebarkan hati para peserta.Apabila botol terhenti di antara peserta maka peserta itu akan disoal oleh ajk qiam.

   Ceramah "HAYYA ALASOLAH" yang disampaikan oleh Ustaz Saifuddin.

Ceramah yang disampaikan oleh Us. Saifuddin banyak memberi ilmu baru berkenaan solat kepada adik-adik yang hadir. Kewajipan kita sebagai muslim untuk mendirikan solat ,cara solat yang betul , dan kesan meninggalkan solat disentuh dalam ceramah kali ini. Ustaz Saifuddin yang kerap memasukkan unsur-unsur kecindan dalam penyampaian mencuit hati adik-adik. Walaupun penat dan mengantu, mereka tetap memberikan perhatian pada ceramah yang disampaikan. 

Selepas sesi ceramah, satu lagi slot khas yang diadakan ialah aktiviti "botol beracun" , ramai di kalangan peserta yang sudah pernah bermain permainan ini, tapi uniknya kali ini.. soalan/denda yang dikenakan adalah berkisar tentang solat. Soalan akan diajukan oleh fasilitator dan rakan-rakan peserta yang lain. 

Seorang adik muslimin tekun mencari jawapan soalan diajukan oleh abang fasinya

Adik kepada pengerusi KRUKB.. jadi pserta bertuah pada malam itu
Alhamdulillah .. dapat juga jawab.. ^_^

Pada keesokan harinya, Slot ”KEMBARA FARDHU AIN’’ diadakan. Ia hampir serupa dengan permainan explorace. Permainan ini menguji kebijaksanaan para peserta untuk menjawab semua soalan-soalan yang disediakan serta dapat mengaplikasikan ilmu yang telah disampaikan dalam slot-slot sebelum itu. Para peserta didedahkan tentang rukun solat,cara-cara mengambil wuduk yang sempurna,praktikal solat ,syarat sah solat dan banyak lagi tentang solat yang diselitkan didalam kembara ini.Harap apa yang telah diberi dalam program kali ini dapat dimanfaatkan oleh para peserta.

Stesen yang banyak menguji kefahaman para peserta. 

Amali solat 

Akhi Hashim mengajukan soalan kepada adik-adik berkaitan solat

Disebabkan muslimin awal meninggalkan tapak program selepas habis majlis penutupan. Tinggallah srikandi-srikandi Islam yang sempat mengambil gambar dengan kakak-kakak Fasilitator dan AJK..

Rasulullah s.a.w bersabda : "Sesiapa yang berwuduk dengan sempurna maka keluarlah dosa dari tubuhnya sehingga dari bawah kukunya juga" H.R.Muslim 

Jumpa lagi di program yang lain. ^_^














0 comments:

Post a Comment