Labels

Friday, August 30, 2013

Bengkel Pengurusan Organisasi (BPO) Special 2013

Kebatilan yang tersusun akan dapat mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun (Saidina Ali)

Pada 13-14 Ogos 2013, satu bengkel pengurusan organisasi Kelab Remaja Ukhuwwah (KRU) telah diadakan di Dewan Masjid Pekan Kota Belud. Program dua hari ini telah dianjurkan oleh PSS Kota Belud untuk meningkatkan kemahiran pengurusan adik-adik Kelab remaja dalam beberapa aspek. Antara slot yang diberikan penekanan dalam bengkel ini ialah pengurusan mensyuarat, sistem fail dan surat-menyurat, pengurusan kewangan, teknik pengucapan awam dan protokol pengendalian majlis. . Seramai 15 orang ahli KRU yang terdiri daripada majlis tertinggi dan majlis exco telah menyertai bengkel selama 2 hari ini. Sebelum pengisian diberikan, taujihat telah disampaikan oleh Sdr. Ahmad Fauzi bin Saifuddin merangkap penasihat Persatuan Siswazah Sabah (PSS) Kota Belud. Beliau banyak memberikan motivasi kepada ahli-ahli KRU untuk sentiasa ikhlas dan bersemangat dalam meneruskan gerak kerja dakwah ini.



Slot pertama iaitu pengurusan mesyuarat telah disampaikan oleh Pengerusi PSS Kota Belud, Sdr. Iqbal Fikri bin Anafiah. Beliau banyak menyentuh tentang bagaimana untuk mengurus sesuatu mesyuarat dengan baik dan bagaimana memastikan mesyuarat yang dijalankan akan dapat mencapai satu keputusan yang dipersetujui bersama. Slot yang kedua pula disampaikan oleh Sdr. Azizi bin Osman berkenaan sistem fail dan surat-menyurat. Kemahiran ini sangat penting untuk dikuasai oleh semua ahli kerana setiap kali pengendalian sesuatu program, surat-menyurat adalah perkara asas yang perlu dilakukan oleh ahlijawatankuasa sebelum program dijalankan.

Slot pertama oleh Sdr. Iqbal Fikri

Sdr. Azizi menyampaikan slot pengurusan surat-menyurat

Slot seterusnya ialah pengurusan kewangan, pengisian telah diberikan oleh Sdri Dila binti Rebin meggantikan Sdri. Sariah Manung selaku Bendahari PSS Kota Belud. Pengurusan kewangan adalah satu pengurusan yang tidak kurang pentingnya dalam organisasi. Ia merupakan isu sensitif dan penyelewengan kewangan dalam sesebuah organisasi akan menyebabkan perpecahan dan ketidakpercayaan orang lain terhadap organiasi itu. Selepas menyampaikan teori, satu amali telah dijalankan dimana semua peserta diminta untuk merangka satu anggaran perbelanjaan bagi program Syabab Mumtaz 2013.

Slot pengurusan kewangan

Slot terakhir pada hari pertama ialah teknik pengucapan awam dan pentas anak muda. Slot ini telah disampaikan oleh Sdri. Zahariah Mastar. Ini merupakan julung kalinya slot pengucapan awam dimuatkan sebagai satu pengisian dalam bengkel pengurusan organisasi. Slot ini menekankan tentang bagaimana menghasilkan satu ucapan yang berkesan dan dapat difahami oleh pendengar. Penyampai juga memuatkan beberapa teknik untuk melatih diri sebelum berucap di hadapan khalayak dan  bagaimana untuk mengatasi masalah gemuruh dalam diri. Ahli-Ahli KRU seharusnya mempunyai kemahiran berucap yang baik kerana banyak program mahupun aktiviti yang menuntut mereka berkomunikasi dengan masyarakat amnya dan peserta program khususnya. Selesai penyampaian teori, satu pentas anak muda diadakan. Beberapa orang peserta dipilih secara rawak dan diminta untuk menyampaikan pidato pendek dihadapan secara spontan.


Pentas anak muda. Seorang daripada peserta sedang menyampaikan pidato

Slot yang terakhir telah disampaikan oleh Sdri Halimatuh Saadiah Abd Rashid berkaitan protokol pengendalian majlis. Walaupun ada dikalangan adik-adik KRU mempunyai pengalama yang banyak dalam mengendalikan protocol majlis, namun masih banyak ilmu yang perlu dipelajari dalam memastikan perjalanan majlis rasmi yang dianjurkan oleh PSS dan KRU berjalan dengan lancar dan mengikut protokol yang sepatutnya. Selesai kesemua pengisian yang disampaikan, satu majlis penutupan telah diadakan bagi menyampaikan cenderahati kepada semua penceramah. 




Tinggilah harapan agar bengkel yang diadakan ini dapat memberikan sedikit sebanyak input kepada semua kepimpinan Kelab Remaja Ukhuwwah (KRU) Kota Belud ke arah menghasilkan gerak kerja yang progresif, prihatin dan professional di masa akan datang. 

0 comments:

Post a Comment