Labels

Friday, March 27, 2009

60 earth hour?


EARTH HOUR
28 MAC 2009
8.30-9.30 malam
( Padamkan lampu selama sejam tanda sokongan kepada kesedaran isu pemanasan global )


Persatuan Siswazah Sabah bukan semata-mata badan kebajikan. Ia bukan institusi keagamaan. Ia jauh sekali organisasi politik. Malah ia merangkumi semua aspek kehidupan, dunia akhirat. Justeru Persatuan Siswazah Sabah menyambut baik dan menyokong penuh usaha WWF dan badan-badan lain yang menganjurkan Earth Hour. Isu pemanasan global bukan isu baru. Perubahan iklim, kenaikan aras laut, peningkatan kandungan gas karbon dioksida di udara, kesemuanya mendatangkan kesan negatif. Dan kesemuanya telah diberi amaran oleh Allah di dalam Al-Quran. Amaran bahawa punca kepada segala bentuk kerosakan ialah akibat pernuatan manusia sendiri,


“Telah nampak kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan oleh perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka supaya mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Surah ar-Rum, ayat 41)


Justeru Persatuan Siswazah Sabah menyeru semua ahlida penyokongnya di segenap penjuru dunia supaya menyahut seruan Earth Hour. Tetapi tidak cukup sekadar itu, Persatuan Siswazah Sabah ingin membawa pembaca berfikir dan merenung setapak lebih jauh dalam gelap pekat malam tanggal 28 Mac 2009, jam 8.30-9.30 malam ini.


1. PSS menyeru pembaca merenung kegelapan alam kubur dan siksaan yang bakal ditimpakan ke atas hambaNya yang meninggalkan suruhan, dan meninggalkan larangan. PSS mencadangkan kepada pembaca agar menutup sekali kipas untuk merasai sesak dan sempitnya alam kubur.


2. PSS menyaran supaya pembaca berfikir dan menghayati kesusahan masyarakat yang bergelap setiap malam kerana tidak mendapat bekalan elektrik, khususnya masyarakat Sabah.


3. PSS menyeru pembaca merenung gelapnya masa hadapan anak bangsa dan tanah air tanpa ada usaha bersungguh-sungguh umat untuk kembali kepada terang sinar Islam.


4. PSS mengecam sebarang bentuk aktiviti yang dijalankan samada dalam masa satu jam tersebut atau bersempena dengan Earth Hour, yang terkeluar daripada lingkungan syariat Islam, atas keyakinan bahawa kemusnahan dan kerosakan total datang dari kuasa Allah.


Jadikan sejam dalam kegelapan sebagai medan muhasabah, selangkah lebih kehadapan daripada orang lain. Selamat Bermuhasabah..

0 comments:

Post a Comment