Labels

Monday, March 23, 2009

Siapakah PSSKB? Dan siapa pula KRUKB?

Muqaddimah
Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayangNya Persatuan Siswazah Sabah Caw. Kota Belud (PSSKB) kini semakin dewasa dan berusaha untuk melahirkan pelapis-pelapis di medan dakwah ini. Rentetan dari artikel bulan Februari lalu yang bertajuk 'Sejarah Awal Perjuangan PSS' yang ditulis oleh Jannah04, kali ini saya akan menulis mengenai visi, misi dan objektif PSS khususnya PSSKB.

Pengenalan PSSKB & KRUKB
Persatuan Siswazah Sabah (PSS) merupakan satu badan NGO yang berdaftar secara sah dengan kerajaan dan PSSKB merupakan salah satu cawangan daripada PSS ini. PSSKB mempunyai visi yang sama sejak awal penubuhannya iaitu menjadikan PSS sebagai entiti terpenting di Kota Belud. Manakala misinya dipinda sedikit daripada misi awalnya iaitu melahirkan ahli PSS dan remaja (KRU) yang berketrampilan melalui aktiviti yang berbentuk ilmiah bagi mewujudkan bi'ah solehah di Daerah Kota Belud. Antara objektifnya pula adalah memperkenalkan PSS diperingkat sekolah-sekolah di Daerah Kota Belud, melahirkan remaja Islam yang mempunyai aqidah Islamiyah yang kukuh, membentuk remaja Islam yang berperibadi mulia berlandaskan ajaran Islam yang syumul dan memberi galakan kepada remaja Islam untuk suka mengikuti program yang berbentuk pemantapan peribadi, komunikasi dan sahsiah.

PSS (termasuklah PSSKB) mempunyai satu kelab yang khas untuk para remaja yakni para pelajar peringkat menengah iaitu Kelab Remaja Ukhwah (KRU). Ianya mempunyai matlamat tersendiri untuk melahirkan para remaja yang berakhlak mulia yang bebas dari gejala sosial yang kian parah melanda masyarakat kini.Untuk keterangan lanjut berkaitan kelab ini bolehlah layari http://d-kru.blogspot.com.

Risaukan keselamatan anak-anak?
Mungkin ramai ibu-bapa dan guru-guru risau jika membenarkan anak-anak mereka keluar pada waktu malam mengikuti program-program atau aktiviti-aktiviti yang dianjurkan. Itu adalah perkara baik yang perlu ada pada seorang ibu, bapa atau guru. Tetapi... haruslah difikirkan secara matang kebaikan-kebaikan yang diperolehi apabila membenarkan anak-anak keluar berprogram. Seandainya ia membawa kearah kebaikan apa salahnya jika mereka dibenarkan membentuk identiti mereka sendiri demi keselamatan mereka di akhirat. Ataupun kita sudah yakin keselamatan mereka di akhirat terjamin dengan hanya duduk di rumah menonton TV, tidur 24 jam dan makan bila rasa nak makan tanpa menghiraukan suruhan agama yang langsung tidak diperingatkan?

Harapan kepada masyarakat
Kami dari warga PSSKB dan KRUKB ingin menyatakan harapan kami agar masyarakat dapat menerima kami dengan sebaiknya demi Islam tercinta. Kami membawa Islam berlandaskan Al-Qur'an dan As-Sunnah dan bukanlah membawa mana-mana ajaran sesat yang terdetik dalam kotak fikiran masyarakat Islam zaman moden ini. Adakah mengajak supaya bersolat 5 waktu, berpakaian menutup aurat yang dikatakan ketinggalan zaman, menghadiri majlis-majlis ilmu itu merupakan ajaran sesat? Atau menonton TV berbentuk hiburan di rumah, meninggalkan solat walau satu waktu, berpakaian yang tidak cukup kain mengikut acuan Barat itu perkara baik dan bermanfaat? Fikirkan sendiri... Ingatlah kata-kata kumpulan Devotees, "tiada bahagia tanpa iman..tiada kebahagiaan tanpa Islam di jiwa."

P/S:
- Mohon kemaafan andai ada kata-kata yang mengguris perasaan pembaca.
- Sebarang komen/ respon amat dialu-alukan dan bolehlah dihantar ke pss_kb@yahoo.com

Hamba Allah yang dhaif penggerak psskb09

0 comments:

Post a Comment